Szeretettel köszöntelek a Elvis Presley rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Elvis Presley rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Elvis Presley rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Elvis Presley rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Elvis Presley rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Elvis Presley rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Elvis Presley rajongók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Elvis Presley rajongók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Bruce Springsteen Elvis halálakor: „Van egy csomó kemény srác. Vannak trónkövetelők. Vannak küzdők. De király csak egy van.”
Hang
Hangkarakterisztika: Elvis Presley bariton különleges
hangterjedelemmmel (ún. regisztern) – és az érzelemkifejező hangszínek
nagyon széles skálájával. Hangterjedelme két és egyharmad oktáv, a
bariton alsó G-től a tenor magas B-ig, a falszettben ez még legalább a
Deszig felmegy. A szakírók szerint Presley legjobb oktávja középen
volt. Baromi jól hozta a fekete rhytm-and-blues és gospel énekesek
rekedtes, eksztatikus, sikoltó, kiabáló, panaszosan jajgató, lezser
hangját. De őt nem korlátozta egyetlen stílus és énekmód. A balladákban
és country dalokban úgy énekelte ki a magas G-ket, Aszokat hogy azt egy
opera-bariton is megirigyelhette volna.
Figyelemre méltó tehetséget mutatott a legkülönbözőbb stílusok,
előadásmódok beolvasztásában, elsajátításában és természetesen
előadásában. Hangja mélyben eléggé gyenge, ingatag és mindig
megjósolhatatlan, de fönt a magasban gyakran briliáns, fel egészen az
Eszig, E-ig, F-ig.
Presley igazi terepe az éneklés, a hang, bár saját jogán volt hatásos
és sikeres benne, magában nem lett volna elég, legalább annyira fontos
az előadásmód, amit nehéz zeneileg leírni. Mi tette különlegessé
hagját? Ez a súlyponti kérdés. Gregory Sandows (zeneprof a Columbia
Egyetemen) véleménye szerint az, hogy Presley egyszerre volt basszus,
bariton és tenor a legszokatlanabb módon, ahogyan senki más, sem a
klasszikus, sem a pop-énekesek közül.
Elvis hagyatéka
A Rolling Stone Magazin (az egyik legfontosabb popkultutális lap)
szerint „Elvis volt, aki a rock’n’rollt a pop nemzetközi nylevévé
tette.” Az amerikai zene 20. századi óriása és hérosza, aki
egyes-egyedül képes volt megváltoztatni a zene és a kultúra folymatait
az 1950-es évek közepén. Felvételei, tánc-mozgása, életfelfogása és
öltözködése a rock’n’roll lényege és megtestesülése volt; lefektette
minden más rocksztár működésének kereskedelmi alapjait, még azokét is,
akik megelőzték, predatálták Presley első sikereit. Az olyan
afro-amerikai előadókét mint Little Richard, Fats Domino és Chuck
Berry, akik csak azután lettek elfogadottak a széles közönség által,
miután Presley kitaposta a fehér amkerikai tizenévesek füle, szíve és
pénztárcái felé vezető ösvényt. Jerry Lee Lewis, az Everly Brothers,
Buddy Holly, Johnny Cash, Roy Orbison és mások, sztárok azonnyomban
jöttek, amint Elvis megnyitotta akaput. Ahogy John Lennon később látta:
„Elvis előtt nem volt semmi.”
A 2. világháború utáni gazdasági boom idején, sok szülő jóval több
zsebpénzt tudott gyerekeinek adni. Átrendeződött a vásárlóerő az
amerikai tinik változó vásárlási szokásainak megfelelően. Az 1940-es
években az amerikai középosztály idolja Frank Sinatra – lemezeinek fő
vásárlói 18 és 22 éves koruk között voltak, de Presley még fitalabbakat
bírt lemezvásárlásra. Presley brillantinos kacsafrizurája, vonzódása a
fekete nadrágokhoz és a laza, bő, kigombolt nyakú ingekhez a tizenéves
fiúk öltözködésében új korszakot indított el. A tinédzsrek hordozható
tranzisztoros rádiókat vettek és nyomatták a rock’n’rollt úton-útfélen
(felpörgetve ezzel egy új iparágat 100 ezer egységnyi eladással
1955-ben és 5 millióval 1958 végére). A tinik egyre függetlenebbekké
váltak és Presley vált a világképük középpontjává – a szülők legnagyobb
elképedésére.
Presley hatása az amerikai ifjúsági piacra annyira figyelemreméltó
volt, hogy a Wall Street Journal címlapjára került már 1956. december
31-én (a szilveszteri dátum azért nem véletlen, de mégiscsak a világ
vezető gazdasági szaklapjáról van szó!). Louis M. Kohlmeier gazdasági
szakíró szavaival: „Ma Elvis Az Üzlet.”, amikor Elvis lemez- és
merchandise eladásairól tudósított. Fél évszázaddal később Ian
Brailsford történész (University of Auckland, New Zealand) „Elvis
Presley fenomenális sikere 1956-ban sok pénzügyes kétkedőt győzött meg
arról, hogy hatalmas lehetőségek vannak az ifjúsági piacban.” 1957-re
Presley vitathatalanul a leghíresebb szórakoztatóvá, sztárrá vált a
nyugati világban. Miután az úttörő zenekarvezető, Bill Haley lerakta az
alapokat Nyugat-Európában a rock’n’roll iránti érdeklődésnek, Presley
lemezei és imázsa együttes hatásával széleskörű ízlésbeli változást
idézett elő. Más énekesek más országokban Presley ihlette lemezeket
kezdtek készíteni, míg a Presley lemezek elképesztő mennyiségben
fogytak világszerte még a Vasfüggöny (fiatalabbaknak: a kapitalista
nyugati világot és a szocialista rendszer országait elválasztó
jelképes, ám nagyon is valódi elzárkózást biztosító, sokszor
átjárhatatlan spanyolfal) mögött is.
1958-ra tűnt fel az Egyesült Királyságban Cliff Richard , az ún. brit
Elvis, ahogy Franciaországban Johny Hallyday vált francia nyelven
éneklő rock and roll idollá, akit hamarosan követtek mások, mint Claude
François . Olaszországban Adriano Celentano és Bobby Solo lemezein
érződött igencsak a korai Elvis dalok hatása. Később, amikor Presley
első filmjeit játszani kezdék a mozik világszerte, a Presley modorában,
stílusával éneklő színpadi előadók és énekesek szaporodtak gombamód
mindenfelé, Latin-Amerikától Ázsiáig, a Közel-Kelten és még Afrika
néhány városiasabban fejlődő részén is. Presley megjelenése a tévés,
rádiós műsorokban és lemezeladásai nyomán Európában megnőtt az
érdeklődés más amerikai rock előadók iránt is.
Végig, Presley pályafutásának egész ideje alatt, énekstílusát,
manírjait, megjelenését sokan utánozták. Csak halála után nőtt utánzása
köré egy egész iparág. A legkülönbözőbb kulturális és életmódbeli
hátterű emberek váltak profi Elvis imitátorokká és Elvis dalai a
karaoke világában töretlenül népszerűek a mai napig, főleg a korai vad
Elvis és az 1970-es évek édeskés sztárja.
Elvis a Bélyegen
Utókor
Saját filmjein túl Presley alakja, figurája, élete több mint 70 filmnek
szolgáltatott témát, tárgyat, amik címükben is viselték a nevét.
1986-ban beiktatták a Rock and Roll Hall of Fame , 1998-ban a Country Music HOF , 2001-ben a Gospel Music HOF tagjainak sorába.
1993-ban Presley képe amerikai állami postabélyegre került, és az
Amerikai Posta Szolgálat 2006-os jelentése szerint még ma is a
legnépszerűbb bélyeg az Államokban.
A Gracelandet 2006-ban Nemzeti Történeti Emlékhellyé nyilvánították.
A BBC Rádió által összeállított listán a 20. század legnagyobb angol
nyelven előadó énekesekről Presley a 2. helyen áll. A legtöbb
szavazatot Frank Sinatra kapta, az első 10-ben szerepel Nat King Cole
és Ella Fitzgerald.
A Rolling Stone Magazin 2004. évi listáján (Minden idők 100 legnagyobb
művésze) a 3. pozíció jutott Presleynek. (1. The Beatles, 2. Bob Dylan)
Rolling Stone
2005. júliusában a Discovery Channel és az America Online a Legnagyobb
amerikai címért folyó szavazásán Presley Oprah Winfrey-t előzve meg a
8. helyen végzett – mint a Legnagyobb szórakoztató az amerikai
történelemben.
A Variety 2005 októberében a 20. század top 100 szórakoztatóművészeti
ikonjai között az első 10 közé sorolta Presleyt – a Beatles, Marilyn
Monroe, Lucille Ball, Marlon Brando, Humphrey Bogart, Louis Armstrong,
Charlie Chaplin, James Dean és Mickey Mouse társaságában.
2006 novemberében az Atlantic Magazine 10 neves történészt kérdezett
meg, ki tartozik a 100 legbefolyásosabb amerikai közé. Végül Presley a
66.-ként futott be, a 79. helyezett Louis Armstronggal 2 zenészt
tartalmazott a lista.
KözelMúlt
Az Elvis felvételek iránti érdeklődés felélénkült a 2002. évi Football
VB idején, amikor a Nike egy Junkie XL (JLX, Tom Holkenborg,
holland-amerikai DJ) Elvis remixet (A Little Less Conversation )
használt reklámzenéül klipsorozatához, amiben futball-világsztárok
jelentek meg. Az Elvis Vs JLX remix több mint 20 országban lett
numberone, köztük Nagy-Britanniában és Ausztráliában.
Körülbelül ugyanebben az időben került a piacra a Presley angol és
amerikai listavezető dalait tartalmazó válogatás, az Elv1s: 30.
Természetes hogy ez a cd is listavezető lett ugyanazokon a listákon 50
évvel Presley első sikerei és 25 évvel halála után.
A That’s All Right megjelenésének 50. évfordulójam újrakiadott lemez újra nagy siker lett világszerte.
Nem sokkal azután, hogy az Elvis minden dolga feletti rendelkezést
átvette az Elvis Presley Estate-től (EPE), (amelyik megtartott 15%-nyi
részesedést az új cégben, benne Graceland birtoklását), Robert
Sillerman CKX társasága kiadott egy DVD-t és CD-t Elvisről Elvisék
címmel és a vele járó kétórás sugárzást a Viacom CBS Hálózatán, s ez
egyedül termelt vagy 5,5 millió dollárt.
2006 decemberében az EPE kidolgozott egy stratégiát, amivel közelebb
kívánja hozni Elvist és muzsikáját az ifjabb nemzedékhez 2007 folyamán.
2009-ben a világhírű Cirque De Soleil artcirkusz előadásában tervez egy
Elvis zenéjére építkező show-t létrehozni.
Elvis kézírása
Időnként feléled az elképzelés és hit, hogy Presley nem halt meg 1977-ben. Rengeteg rajongó állhatatosan bizonygatja és követeli, hogy Elvis él és éljen, kifogyhatatlan indokot hozva fel évről évre. Ezt állítólag ezernyi ún. Elvis észlelés, megfigyelés támasztja alá, amit Elvis halála óta jegyeztek fel. Presley 2007-ben 72 éves (lenne). Az elképzelés kritikusai szerint a számos Presley imitátort könnyen téveszthették össze a sztárral és az egész városi legenda (urban legend) csak a rajongók itrracionális vágyának kivetítése, kivetülése, akik nem képesek elfogadni imádottjuk halálának tényét.
A két legfőbb ok, amit felemlegetnek, hogy miért is hamis állítás Presley halála:
- A sírján Presley középső neve hibásan Aaronként van írva. Presley
szülei mindent megtettek azért, hogy a dupla ’A’ eltüntessék a
hivatalos születési bizonyítványból, miután az ikertestvére, Jesse
Garon halva született.
Elvis sírja
- Órákkal Presley halálának bejelentése után egy férfi Presley utazó
hasonmása, Jon Burrows nevére egy csakoda jegyet vásárolt Buenos
Airesbe.
Az elképzelés, hogy Elvis él, sok zeneszámban, tv-filmben, filmben,
computerjátékban, rádiójátékban, irodalmi műben bukkan föl (és persze
viccekben, poénokban).
Mindenesetre én búcsúzom
Szerző: Frances Horror
Címkék: Elvis, elvis presley, rock n roll, Zene, Zene történelem
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!